Osoby mające problem z dziąsłami często udają się na wizytę do lekarza stomatologa nawet nie wiedząc, iż istnieje dziedzina w stomatologii zwana periodontologią.

Lekarz PERIODONTOLOG zajmuje się leczeniem chorób przyzębia, czyli tkanek otaczających nasze zęby. Do tkanek tych zaliczamy dziąsło, ozębną i kość, w której znajdują się zęby. Choroby przyzębia stanowią obok próchnicy największy odsetek chorób jamy ustnej oraz mogą doprowadzić do poważnych powikłań. Dlatego, nie powinny być lekceważone. Każdy niepokojący nas problem pojawiający się w jamie ustnej powinien być natychmiast konsultowany z dentystą, który w zależności od stopnia zaawansowania choroby skieruje nas do specjalisty.

Główną z przyczyn chorób przyzębia, tak jak i w przypadku chorób zębów, jest nieodpowiednia higiena jamy ustnej powodująca odkładanie się bakterii, płytki nazębnej i kamienia nazębnego. Choroby przyzębia mogą być spowodowane również przez choroby metaboliczne, immunologiczne, niewłaściwie wykonane uzupełnienia ubytków lub prace protetyczne.

Dziąsła stanowią barierę ochronną przed szkodliwymi bakteriami znajdującymi się w płytce nazębnej i powstającym kamieniu, dlatego też są one bardzo wrażliwe i silnie ukrwione. Szybko reagują na pojawiające się zagrożenie bakteryjne co zostaje uwidocznione jako stan zapalny.

W początkowej fazie stan zapalny obejmuje tylko dziąsła. Pojawia się zaczerwienienie, opuchlizna i silny ból. Może występować także krwawienie z dziąseł. W tej fazie problem może być rozwiązany dzięki odpowiedniej higienie jamy ustnej, zastosowaniu płukanek antybakteryjnych i zabiegów higienizacyjnych takich jak scaling, czyli usunięcie kamienia nazębnego.

W kolejnej fazie rozwoju choroby stan zapalny postępuje głębiej i obejmuje włókna ozębnej, których zadaniem jest utrzymywanie zębów w kości. Postępująca choroba przyzębia może spowodować poprzez obniżenie poziomu dziąsła i odsłonięcie szyjki zęba, oraz w następnej fazie korzenia, utratę zęba. Rozchwianie zębów następuje poprzez stopniowy zanik włókien ozębnej i otaczającej ząb kości. Od rozchwiania zębów do ich utraty już jest nie daleka droga.

Do stanu takiego może doprowadzić przewlekłe zapalenie dziąseł. W przypadku, gdy problem zaczniemy odpowiednio wcześniej leczyć i nie doprowadzimy do powstania kamienia poddziąsłowego i naddziąsłowego, który uszkadza ozębną, możemy uratować wszystkie zęby. Jeżeli natomiast będziemy bagatelizować sygnał stanu zapalnego doprowadzimy do stanu nieodwracalnego, czyli do uszkodzenia ozębnej. Ponadto stan zapalny dziąseł prowadzi do tworzenia się skupisk bakterii w tzw. kieszonkach dziąsłowych, co z kolei powoduje halitozę, czyli nieprzyjemny zapach z ust.

Leczenie stanu zapalnego w fazie tzw. odwracalnej, czyli wyleczalnej zazwyczaj obejmuje stosowanie leków przeciwzapalnych, antybiotyków i zabiegów higienizacyjnych. W fazie nieodwracalnej leczenie jest bardziej skomplikowane i wymaga nawet interwencji chirurgicznej jak np. przy odtworzeniu struktur przyzębia.
Najskuteczniejszym sposobem zapobiegania chorobom przyzębia jest prawidłowa higiena jamy ustnej i częste wizyty kontrolne u stomatologa.