Nieprawidłowa higiena jamy ustnej, zła dieta, palenie papierosów – wszystko to sprzyja odkładaniu się płytki nazębnej. Dogodnymi warunkami dla rozwoju drobnoustrojów są tzw, miejsca retencyjne, czyli bruzdy, guzki, zagłębienia, gdzie płytka nazębna akumuluje się, co w ostateczności prowadzi do stanów zapalnych przyzębia i powstawania kamienia nazębnego. Osad prowadzący do kamienia nazębnego powinien być regularnie usuwany poprzez dokładne szczotkowanie zębów. W przeciwnym razie pod wpływem działania śliny i substancji z pożywienia płytka nazębna ulega mineralizacji tworząc twardy złóg przy linii dziąseł, którego nie można usunąć za pomocą szczoteczki.

Kamień nazębny odkłada się głównie na wewnętrznych stronach zębów, najczęściej przy samym dziąśle. Przy nieprawidłowej higienie może pokryć całe zęby.

Odkładanie się kamienia nazębnego to proces indywidualny dla każdego człowieka. U jednych osób kamień tworzy się bardzo szybko, u innych wolniej. Istnieje wiele czynników sprzyjających odkładaniu się kamienia nazębnego, do których zalicza się:

Kamień nazębny to nie tylko problem estetyczny, to także problem zdrowotny. Wpływa on na stan zdrowia całego organizmu. Bakterie w nim zawarte poprzez dziąsła dostają się do krwiobiegu infekując poszczególne narządy.

Podstawowym sposobem zmniejszenia tworzenia się kamienia nazębnego jest zmiana nawyków żywieniowych oraz poprawienie higieny jamy ustnej, do której należą również systematyczne wizyty w gabinecie stomatologicznym. W celu skutecznego zapobiegania powstawaniu kamienia nazębnego oraz stanów zapalnych dziąseł należy co pół roku wykonywać zabieg higienizacyjny. Zabieg ten polega na skalingu, czyli usuwaniu kamienia za pomocą ultradźwięków, piaskowaniu, czyli usuwaniu osadu oraz fluoryzacji, która skutecznie niweluje bakterie i zapobiega próchnicy.