Każdy z nas doświadczył choć raz w życiu rozmowy z osobą o nieprzyjemnym zapachu z ust lub sam boryka się z tym problemem. Jest to kwestia dość wstydliwa, a jej przyczyny możemy upatrywać w niewystarczającym dbaniu o higienę jamy ustnej lub w chorobie, która objawia się w ten  nieprzyjemny sposób. Dziś zajmiemy się kwestią braku higieny jamy ustnej, jako przyczynie nieświeżego oddechu.

Przykry zapach z ust może skutecznie uprzykrzać nam życie ograniczając swobodę nawiązywania kontaktów z ludźmi-zarówno z osobami bliskimi jak i pracodawcą, czy współpracownikami oraz co istotne z nowopoznanymi osobami, które mogą nas negatywnie ocenić, ze względu na nasz problem. Bardzo ważne jest uświadomienie sobie, że nasz oddech jest drażniący dla otoczenia, gdyż często osoby, które cierpią na tę przypadłość nie zdają sobie z tego sprawy. Jeśli mamy świadomość problemu to już połowa drogi do sukcesu, ponieważ jeśli przyczyną jest niewystarczająca higiena jamy ustnej sami jesteśmy w stanie sobie z nim poradzić.

Brak odpowiedniej higieny jamy ustnej w połączeniu z chorobami dziąseł i ubytkami w zębach spowodowanymi obecnością bakterii, wirusów i grzybów oraz nieprawidłowym funkcjonowaniu układów pokarmowego i oddechowego może sprawić, że nasz problem będzie objawiać się znacznie intensywniej.

Do najczęstszych przyczyn nieświeżego oddechu związanych z jamą ustną należą:

Aby skutecznie walczyć z nieprzyjemnym zapachem z ust trzeba zwalczyć wszystkie jego przyczyny. Sami jesteśmy w stanie polepszyć jakość higieny jamy ustnej bardziej przykładając się do szczotkowania zębów, podczas którego będziemy również pamiętać o wymiataniu resztek pokarmu z linii dziąsła oraz o szorowaniu języka (obecnie wiele szczoteczek do zębów ma specjalne gumowe nakładki, które do tego służą). Ważne jest również oczyszczanie przestrzeni międzyzębowych za pomocą nitki do zębów oraz płukanie jamy ustnej antybakteryjnym płynem.

To jednak nie wszystko. Konieczna jest wizyta u dentysty, który zbada stan naszych zębów, upora się próchnicą, usunie stare korzenie zębów, jeśli będzie to konieczne zastosuje leczenie kanałowe. Zakończeniem tego procesu będzie wykonanie profesjonalnej higienizacji jamy ustnej, która odbywa się w trzech etapach:

Wyleczenie zębów oraz zabieg higienizacji będzie dla osób z problemem nieświeżego oddechu wstępem do walki z nim. Jeśli zdecydujemy się na pierwszy krok i zgłosimy się do dentysty nie zaprzepaśćmy pracy, którą wykonamy w gabinecie dentystycznym. W przypadku problemów z nieświeżym oddechem profilaktyka jest podstawowym działaniem, o którym musimy pamiętać. Zwracajmy uwagę nie tylko na prawidłowe czyszczenie zębów i jamy ustnej w domu, ale korzystajmy z zabiegu higienizacji regularnie, co 3-6 miesięcy. Wtedy mamy szansę pozbyć się nieprzyjemnego oddechu raz na zawsze. Koszt higienizacji nie jest wysoki i waha się w granicach kilkuset złotych. Jest to jeden z zabiegów najczęściej oferowanych przez centra stomatologiczne w promocji, dlatego warto pytać swojego stomatologa o aktualną cenę tego zabiegu. Dodatkowo, aby właściwie dbać o zdrowie jamy ustnej w domu, poprośmy higienistkę o bezpłatny instruktaż prawidłowej higieny jamy ustnej. W przystępny sposób wytłumaczy nam jak powinniśmy postępować podczas mycia zębów. Podstawą jest pamiętanie o tym, że prawidłowo szczotkuje się żeby około 2 minut. Powinniśmy wykonywać szczoteczką ruchy wymiatające z góry na dół, począwszy od dziąsła, aż do końcówki zęba. Dziąsła należy również masować w kierunku zęba – górne ku dołowi, a dolne ku górze.

Co możesz jeszcze zrobić?

Zadbaj o to, aby zawsze mieć pod ręką gumę do żucia bez cukru albo miętówki, pij więcej wody, aby stale nawilżać jamę ustną i usuwać z niej drobnoustroje. Jedzenie jabłek i pomarańczy pozwoli na wydajniejsze produkowanie śliny, co również przyczyni się do usunięcia bakterii z jamy ustnej. Działaniem, które na pewno pomoże, ale wymaga od nas silnej woli jest rzucenie palenia oraz ograniczenie ilości spożywanego alkoholu.

Jeśli pomimo naszych starań, przestrzegania zasad higieny jamy ustnej oraz regularnych wizyt u dentysty problem utrzymuje się istnieje prawdopodobieństwo, że jest on objawem poważniejszych dolegliwości zdrowotnych takich jak choroby żołądka, gardła, migdałków, czy płuc. Takie podejrzenia mogę mogą zostać zweryfikowane przez odpowiedniego lekarza specjalistę np. laryngologa, gastrologa czy pulmonologa. Jeśli nasz dentysta jest świadomy problemu, z którym się borykamy sam powinien zaproponować nam dodatkowe badania. Oczywiście możemy również poprosić go o poradę w tej kwestii i skierowanie do specjalisty, który zweryfikuje nasze obawy.

Pamiętajmy jednak, że w większości przypadków właściwa higiena jamy ustnej w połączeniu z regularnymi wizytami w gabinecie stomatologicznym powinny w krótkim czasie doprowadzić do momentu, w którym będziemy mogli cieszyć się pięknymi, zdrowymi zębami i świeżym oddechem.