Rehabilitacja stomatologiczna

Rehabilitacja stomatologiczna – czym jest i jak może Ci pomóc?

Jest to leczenie dolegliwości w obszarze czaszkowo-żuchwowym, czaszkowo-twarzowym oraz czaszkowo-szyjnym.

Prawidłowa budowa oraz funkcjonowanie powyższych obszarów strukturalnych, w szczególności- żuchwy, szczęki, stawów skroniowo-żuchwowych, mięśni żucia i nerwów czaszkowych- pozwalają nam wykonywać podstawowe czynności fizjologiczne, tzn. żucie, gryzienie, ziewanie, połykanie, trawienie, artykulacja a także oddychanie.

Nieprawidłowości wśród tych struktur, mogą wywołać dolegliwości bólowe, a także zaburzenia lub niemożność wykonywania ich funkcji. Przyczyną takich dysfunkcji mogą być zmiany morfologiczne, bezpośrednie urazy, nieprawidłowe nawyki, jak również przetrwałe pozycje w pracy i długotrwały stres.

Poniższe pytania pomogą Ci wstępnie ocenić, czy posiadasz dysfunkcje w tych obszarach i jakie konsekwencje ze sobą niosą.

1. Czy w trakcie otwierania ust lub żucia słyszysz klikanie/trzeszczenie w stawach skroniowo-żuchwowych?

Może to świadczyć o zwyrodnieniu, napięciu, zablokowaniu lub uwięźnięciu pewnych struktur w obrębie tego stawu. Doprowadzić to może do ograniczenia zakresów ruchu, a co za tym idzie, utrudnienia w podstawowych czynnościach jak: żucie, gryzienie, ziewanie, czy nawet mówienie.

2. Czy zdarzają Ci się szumy lub piszczenie w uszach, czy też wrażenie wypełnionego ucha?

Przewód słuchowy i staw skroniowo-żuchwowy są położone bardzo blisko siebie. Są jednoczenie częścią tej samej struktury – kości skroniowej. Poprzez swoje ułożenie oraz dużą kondensację ważnych części układu nerwowego mają wzajemnie duży wpływ na siebie.

Dlatego warto sprawdzić, czy możliwe blokady i napięcia w stawie skroniowo-żuchwowym, nie przekładają się na naszą zdolność słyszenia.

3. Czy masz epizody nieświadomego zaciskania zębów?

W czasie niekontrolowanego zacisku zębów, doprowadzany do bardzo dużego napięcia mięśni żucia, które znajdują się w obrębie naszej twarzy i bocznej strony głowy. Ich nadmierne obciążenie może generować bóle głowy, bóle mięśni twarzy, a także bolesne odczucia w obrębie zębów. Zaniedbanie tego problemu może doprowadzić do nocnego zgrzytania zębami. Warto zwrócić uwagę, czy nadmierne zaciskanie zębów ma korelację z aspektem emocjonalnym np. złość, zdenerwowanie, reakcja na stres.

4. Czy w nocy zgrzytasz zębami?

Zgrzytanie zębami, czyli bruksizm, jest to patologiczne tarcie powierzchni zębowych pomiędzy żuchwą i szczęką.

Ze względu na bardzo dużą siłę dochodzi do ścierania się zębów, a także wzmożonego napięcia w obrębie mięśni i kości twarzy i głowy. Zapytaj swojego partnera/partnerkę czy zgrzytasz zębami w nocy. Jeżeli tak, koniecznie zgłoś się do specjalisty.

5. Czy po nocy masz odczucie zmęczonych, bolesnych mięśni twarzy?

Może być to jeden z objawów bruksizmu lub szczękościsku. Często jest to problem, którego nie jesteśmy świadomi, dlatego powyższe odczucia nie powinny być bagatelizowane i mogą świadczyć o wspomnianych dolegliwościach. Brak reakcji na powyższe objawy mogą przyczynić się do przeciążenia stawów i destrukcji powierzchni zębowych.

6. Czy miewasz często bóle głowy?

Podłoże bólów głowy ma bardzo szeroki zakres. Mogą być one także jednym z symptomów dziejącego się problemu w obrębie naszego układu szczękowo-żuchwowego.

7. Czy dokucza Ci ból w okolicy szyi, podstawy głowy, twarzy albo stawów skroniowo-żuchwowych?

Jakikolwiek ból w powyższych rejonach, może świadczyć o nieprawidłowym funkcjonowaniu, któregoś z wcześniej omawianych obszarów. Często ból jest związany ze wzmożonym napięciem, wynikającym z problemu strukturalnego. Ze względu na bliskie stosunki topograficzne omawianych obszarów, dolegliwości jednego układu, mogą przenosić się na rejon sąsiedni, wywołując ból, napięcie lub ograniczenie ruchomości, czy funkcji. Na wizycie możemy ocenić problematyczną sferę i przywrócić prawidłowy stan napięcia i działanie.

8. Czy masz trudność z szerokim otwieraniem ust lub żuciem pokarmu?

Ograniczony zakres ruchomości może być związany z zablokowaniem stawu skroniowo-żuchwowego, co podobnie jak przy klikaniu czy trzaskaniu, powoduje utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu tego stawu. Na wizycie u specjalisty, można zlokalizować przyczynę występującego zaburzenia, a przy pomocy terapii, jesteśmy w stanie wpłynąć na skorygowanie i rozluźnienie problematycznej sfery aby przywrócić funkcje stawów, które potrzebne są w podstawowych czynnościach.

9. Czy miałeś kiedyś wypadek lub uraz głowy, twarzy, podbródka?

Czasem nawet niepozorne urazy mogą mieć znaczenie i przekład na mechanikę poszczególnych części naszego ciała. Niekiedy siła przy wypadkach potrafi doprowadzić do uszkodzenia struktur anatomicznych, przemieszczenia niektórych elementów kostnych, wpływając na właściwości mechaniczne i zmianę napięcia w okolicy czaszki, twarzy oraz żuchwy. Następstwem tego może być zaburzenie funkcji stawów skroniowo-żuchwowych, napięciowe bóle głowy i twarzy.

10. Czy zaobserwowałeś u siebie problem z przeczulicą na dotyk, zniesionym czuciem lub nadwrażliwością np. na temperaturę w okolicy twarzy?

Może to być sygnał uszkodzenia lub ucisku na nerwy czaszkowe, zaopatrujące twarz, szyję i czaszkę. Konsekwencjami mogą być problemy z aparatem wzrokowym lub słuchowym oraz porażenie mięśni twarzy. Podczas terapii opracowuje się struktury idące wzdłuż przebiegu nerwu, aby uwolnić ewentualny nacisk na niego, eliminując tym samym dolegliwości.

W gabinecie terapeuta kompleksowo prowadzi badanie, analizując okluzje, czyli zgryz pacjenta, stan uzębienia, stan jamy ustnej, a także strukturę i funkcjonalność stawów skroniowo-żuchwowych. Ocenie podlega także ułożenie kości twarzy i czaszki oraz badane jest napięcie mięśni w obrębie twarzy, głowy oraz szyi. Czynności te umożliwią znalezienie przyczyny dysfunkcji, która wywołuje dolegliwości, z którymi przychodzi do nas Pacjent. Podczas wywiadu Pacjent analizowany jest także pod względem całościowym, za pośrednictwem oceny Jego postawy, ewentualnych urazów, chorób czy operacji i zabiegów. Niezmiernie ważnym czynnikiem jest także styl życia Pacjenta oraz Jego podłoże psychologiczne, gdyż w bardzo dużej mierze ma to wpływ na rozwój pewnych dysfunkcji w różnych obszarach naszego ciała

Po ustaleniu przyczyny dotykających Pacjenta problemów, terapeuta zajmuje się terapią, która polega na technikach manualnych w obrębie struktur kostnych, stawowych, więzadłowych, mięśniowych lub nerwowych. Mają one służyć m.in. rozluźnieniu i korekcji dotkniętych patologią obszarów, aby organizm mógł się szybciej zregenerować.

Po skończonej terapii Pacjent dostaje zalecenia, dzięki którym będzie mógł zniwelować niepożądane objawy i wspomóc terapię wykonaną w gabinecie.

Rehabilitacja stomatologiczna jest jeszcze w niedużym stopniu docenianą dziedziną. Ludzie często nie mają świadomości posiadania problemów związanych z tą częścią ciała. Nie każdy zwraca uwagę na to jak mocno odbija się na naszej żuchwie i szczęce nasza emocjonalność i funkcjonowanie. Jak często „zagryzamy zęby” aby pójść dalej? Jak mocno eksploatowany jest to obszar każdego dnia podczas mówienia czy jedzenia? Większości rehabilitacja kojarzy się z pracą na stawach kolanowych, czy biodrowych i niewiele osób wie, że można także bardzo wiele zrobić dla stawów w obrębie twarzy, które równie ciężko pracują jak te inne. Często towarzyszą nam dolegliwości w obrębie głowy, które ciężko nam gdziekolwiek przypasować, a które mogą być skutkiem opisanych powyżej problemów. Warto przyjść na konsultację aby uzyskać kompleksową pomoc.

Terapia stomatolgiczna:

Staw skroniowo-żuchwowy: mobilizacja stawu- gra stawowa, trakcje, kompresje, mobilizacja aparatu trebkowo-więzadłowego. Cel: polepszenie zakresu ruchomości, rozluźnienie napięcia, zwiększenie przestrzeni w stawie, uwolnienie uwięźniętych struktur, wpływ na propriocepcję.

Mięśnie żucia, szyi, obręczy barkowej: techniki rozluźniające, ćw. wzmacniające, rozciągające. Cel: przywrócenie balansu mięśniowego, stabilizacja, koordynacja.

Nerwy czaszkowe: neuromobilizcje, testy przewdnictwa, rozluźnianie struktur wzdłuż przebiegu nerwu. Cel: uwolnienie ewentualnego uwięźnięcia nerwu, odbarczenie, poprawa jego ruchomości i przewodnictwa.

Kości czaszki i twarzoczaszki: techniki na mobilizację szwów- trakcje, kompresje. Cel: rozładowanie napięć śródkostnych, poprawa ich „ruchomości”.

Terapia trzewna: mobilizacja, techniki rozluźniające. Cel: poprawa mobilności, redukcja napięć aparatu więzadłowego narządu, lepszy przepływ naczyniowy.

Układ krwionośny/limfatyczny– pompy, pośrednia praca przez rozluźnienie okolicznych struktur. Cel: poprawa przepływu, likwidacja zastojów, szybsza regeneracja, lepsze odżywienie tkanek.

Współczesne leczenie kanałowe jest niezwykle komfortowe, czego zasługą jest wykorzystanie precyzyjnych mikroskopów. W naszej klinice stomatologicznej stosujemy wyłącznie sprawdzone rozwiązania, co pozwala nam osiągnąć zawsze zachwycające rezultaty. Możesz się o tym przekonać już dziś! Aby umówić się na wizytę, wystarczy wypełnić formularz albo zadzwonić pod numer 12 294 1111.