Ciąża jest okresem dużych zmian w funkcjonowaniu całego organizmu kobiety, dlatego też bardzo ważne jest odpowiednie zadbanie o swój organizm przed planowaną ciążą. Oprócz odpowiedniej diety, zadbania o zdrowy styl życia, każda przyszła mama powinna zadbać o prawidłową higienę jamy ustnej i zdrowe zęby.

Przed planowaną ciążą należy przeprowadzić kompleksowe leczenie stomatologiczne składające się z zbiegów higienizacyjnych, leczenia próchnicy oraz stanów zapalnych dziąseł, ponieważ w trakcie ciąży część zabiegów stomatologicznych nie powinna być wykonywana.

W szczególności w pierwszym okresie ciąży (pierwszy trymestr), kiedy to zachodzą największe zmiany rozwojowe płodu należy wszelkie zabiegi stomatologiczne ograniczyć do minimum. Należy wtedy zwracać szczególną uwagę na stany zapalne i wcześniej im zapobiegać. Bardzo ważna jest w tym okresie higiena jamy ustnej aby bakterie nie przedostały się do krwioobiegu.

W przypadku, gdy przyszła mama wymaga leczenia stomatologicznego, takie leczenie należy przeprowadzać w drugim trymestrze ciąży. Ze względu na zmiany hormonalne w organizmie u 80 procent kobiet ciężarnych występuje ciążowe zapalenie dziąseł, które ustępuje po porodzie. Nieodpowiednia higiena i kamień nazębny mogą nasilać objawy takie jak obrzęk, przekrwienie, bolesność i krwawienie dziąseł. W zależności od rodzaju zmian możemy wyróżnić kilka rodzajów ciążowego zapalenia dziąseł – brodawkowaty przerost dziąseł, zapalenie rumieniowe, zapalenie brzeżne i brodawkowate. Do najgroźniejszych schorzeń w okresie ciąży należą choroby przyzębia. Rozwijają się one poprzez nieleczone zapalenie dziąseł lub poprzez obecność poddziąsłowego kamienia, który należy usunąć.

Wiele kobiet w ciąży ma wątpliwości czy usuwanie kamienia nazębnego w tym okresie nie jest szkodliwe. Jeżeli ciąża przebiega prawidłowo nie ma przeciwwskazań do tego typu zabiegu. Fale ultradźwiękowe przy skalingu są na tym samym poziomie co fale stosowane do badania USG. Lepiej jest usunąć kamień nazębny niż doprowadzić do stanu zapalnego dziąseł co może spowodować przedostanie się bakterii do krwiobiegu matki i dziecka.

Niekiedy leczenie zęba jest bardziej skomplikowane i wymaga leczenia kanałowego. W przypadku kobiet w ciąży nie można wykonać zdjęcia RTG, z którego można dokładnie odczytać stopień zaawansowania choroby. Nie można również używać preparatów do zatrucia zęba, które są toksyczne. Dlatego też stosuje się w znieczuleniu miejscowym usunięcie miazgi zęba. Jeżeli leczenie endodontyczne jest bardziej skomplikowane stosuje się czasowe wypełnienie kanałów opatrunkiem a po porodzie kontynuuje leczenie.

W przypadku, gdy stan zęba wymaga leczenia chirurgicznego, usunięcie zęba jak najbardziej jest możliwe. Można także zastosować odpowiedni rodzaj znieczulenia, który nie ma wpływu na przebieg ciąży. Jeżeli przyszła mama ma zaplanowane zabiegi chirurgiczne typu usunięcie zatrzymanej ósemki lub wszczepienie implantu, które można odłożyć w czasie, warto z takimi zabiegami poczekać.

Podczas ciąży należy zawsze leczenie stomatologiczne konsultować z lekarzem prowadzącym ciąże.